Αργεί ακόμα η πετρελαιοκίνηση.

Στη μετά οικονομική κρίση εποχή παραπέμπεται η συζήτηση για την πετρελαιοκίνηση από το υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ πάνω από 80.000 πετρελαιοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα με αιωρούμενα σωματίδια που συνδέονται με σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα...
Στην Ελλάδα, προς το παρόν τουλάχιστον, η απάντηση στο ερώτημα «βενζίνη ή πετρέλαιο;» είναι «βενζίνη και βλέπουμε». Ωστόσο, στις λοιπές ευρωπαϊκές χώρες δεν τίθεται καν το ερώτημα αφού οι οδηγοί μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα το είδος καυσίμου ανάλογα με τις ανάγκες τους.

Η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Τίνα Μπιρμπίλη επισήμανε την προηγούμενη Δευτέρα στα «ΝΕΑ» ότι το θέμα της πετρελαιοκίνησης «αποτελεί ένα εξαιρετικά ευαίσθητο πρόβλημα που το μελετάμε και θα δώσουμε την καλύτερη λύση για τους κατοίκους και το περιβάλλον της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης».

Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΚΑ, αν δεν περάσει η οικονομική κρίση δεν ανοίγει ο φάκελος της πετρελαιοκίνησης για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. «Σε αυτή την οικονομική συγκυρία δεν τίθεται θέμα ανανέωσης του στόλου των αυτοκινήτων», τόνιζαν χαρακτηριστικά.

Ετσι, όπως τονίζει ο καθηγητής στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Γιάννης Ζιώμας, «αν δεν φύγουν λόγω παλαιότητας από την κυκλοφορία τα φορτηγά, τα λεωφορεία και τα ταξί που επιτρέπεται να κυκλοφορούν με πετρέλαιο, τότε δεν μπορούμε να μιλάμε για νέα είσοδο αυτοκίνητων με ντίζελ. Και χωρίς απόσυρση, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει. Η εκτίμηση είναι ότι σήμερα στην Αθήνα κυκλοφορούν πάνω από 60.000 πετρελαιοκίνητα (ταξί, λεωφορεία, πούλμαν, φορτηγά) και στη Θεσσαλονίκη πάνω από 20.000».

Ρυπαίνουν τα παλαιάς τεχνολογίας
Σύμφωνα με τον κ. Ζιώμα, «οι νέοι κινητήρες ντίζελ που πληρούν τις προδιαγραφές Εuro 5 έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο στο ζήτημα των αιωρούμενων σωματιδίων. Ωστόσο, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη υπάρχει το πρόβλημα της ρύπανσης με αιωρούμενα σωματίδια (pm 10), για τα οποία ευθύνονται κυρίως τα παλαιά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Γι΄ αυτό και πρέπει να αποσυρθούν, αφού τα περισσότερα εισάγονται μεταχειρισμένα».

Σύμφωνα με ειδικούς, τα νέα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που ανήκουν υποχρεωτικά πλέον στην κατηγορία Εuro 5 παρουσιάζουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές σωματιδίων (0,005 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο), σε σχέση με τα παλαιοτέρα που οι εκπομπές τους είναι υψηλότερες ( 0,118 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο).

Η πετρελαιοκίνηση στην Ελλάδα απαγορεύεται στους διευρυμένους δακτυλίους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Από την απαγόρευση της κυκλοφορίας εξαιρούνται μόνο τα ταξί, τα στρατιωτικά οχήματα, τα βαρέα οχήματα και τα φορτηγά κάτω των 4 τόνων για παραγωγούς και πωλητές σε λαϊκές αγορές.


Παλιά ιστορία

ΑΡΧΙΚΑ απαγορεύτηκε η κίνηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εξαιτίας της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που προκαλούν τα σωματίδια αιθάλης- ευθύνονται για καρκίνο-, η γνωστή κάπνα. Οπως επισημαίνουν ειδικοί, «ήταν ένα σωστό μέτρο για τα δεδομένα της εποχής.

Σήμερα κατασκευάζονται μοντέρνοι πετρελαιοκινητήρες με ειδικά φίλτρα-παγίδες που περιορίζουν τις εκπομπές των σωματιδίων κάτω από 1%, ενώ το πετρέλαιο κίνησης περιέχει πολύ λιγότερο θείο επειδή πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές της Ε.Ε.».


Πόλεμος παρασκηνίων για την απαγόρευση

ΓΥΡΩ ΑΠΟ την απαγόρευση- ή όχι- της πετρελαιοκίνησης τα τελευταία χρόνια μαίνεται πόλεμος παρασκηνίου. Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) ζητά επίμονα την άρση της απαγόρευσης. Αλλοι έμποροι αυτοκίνητων...

βολεύονταν με τη σημερινή κατάσταση επειδή δεν πωλούν μάρκες που αντιπροσωπεύουν ανταγωνιστικούς πετρελαιοκινητήρες υψηλών προδιαγραφών. Τα πράγματα ωστόσο αλλάζουν αφού η μεγάλη ζήτηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά υποχρέωσε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες να παρουσιάσουν εξελιγμένους, μοντέρνους πετρελαιοκινητήρες. Στη Γερμανία για παράδειγμα, που αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης, το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. διαμορφώνεται γύρω στο 50%, στην Αυστρία υπερβαίνει το 70%, ενώ υψηλά είναι τα μερίδια και στις λοιπές χώρες της Γηραιάς Ηπείρου. Σύμφωνα με ειδικούς, για την Ελλάδα υπάρχει και μια άλλη παράμετρος εναντίον της άρσης, που αφορά την εκτεταμένη λαθρεμπορία πετρελαίου. Ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ κ. Γιώργος Βασιλάκης υπογραμμίζει ότι πρέπει ο κρατικός μηχανισμός να ελέγξει αποτελεσματικά τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ώστε να πληρούν τις αντιρρυπαντικές προδιαγραφές.
Η διαφορά στην κατανάλωση μπορεί να φθάσει το 40%

ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ αυτοκινήτου στο εξωτερικό, το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. είναι ιδιαίτερα αυξημένο στις κατηγορίες των οικογενειακών πολυμορφικών και των τετρακίνητων SUV, τα οποία θεωρούνται ιδιαίτερα ενεργοβόρα. Αντίθετα, όσο κατεβαίνουμε κατηγορία μειώνεται και το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα κοστίζουν περίπου 10%15% ακριβότερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα, οπότε η απόσβεση γίνεται ευκολότερα στις μεγάλες κατηγορίες, όπου η διαφορά στην κατανάλωση μπορεί να φτάσει ακόμη και το 40%!

Πλεονεκτήματα
Υπέρ των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. συνηγορούν και τα αραιότερα διαστήματα σέρβις, η μακροβιότητα των κινητήρων, αλλά και η ελαφρώς υψηλότερη αξία μεταπώλησης. Οι βενζινοκινητήρες εκπέμπουν στην ατμόσφαιρα μικρότερες ποσότητες οξειδίων θείου και κάπνας, αλλά οι αυστηρότερες προδιαγραφές στο ντίζελ κίνησης, οι σύγχρονοι οξειδωτικοί καταλύτες και τα ειδικά φίλτρα αιθάλης έχουν βελτιώσει τους πετρελαιοκινητήρες σε αυτούς τους τομείς.

Ενας πετρελαιοκινητήρας εκπέμπει περίπου 20%-25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με έναν βενζινοκινητήρα. 
ΠΗΓΗ
http://www.tanea.gr

Σχόλια