Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Πράσινες" στάσεις στη Θεσσαλονίκη.

 Του Σταύρου Κωνσταντινίδη
Συγκοινωνιολόγου
 Οι στάσεις των λεωφορείων είναι χαρακτηριστικά σημεία της πόλης, σημεία συνάντησης και κοινωνικής επαφής των ανθρώπων, κομμάτι της καθημερινής μετακίνησής τους προς την εργασία, το σχολείο την ψυχαγωγία. Τα ονόματα των στάσεων ταυτίζονται πολλές φορές με την ιστορική και αστική μνήμη της πόλης και προσδιορίζουν χωροταξικά ολόκληρες περιοχές και γειτονιές. 

   Και μόνο όμως το γεγονός πως οι στάσεις είναι τα μοναδικά, σταθερά σημεία συνάντησης και αναμονής χιλιάδων ανθρώπων καθημερινά, θα μπορούσε να μας δώσει την ιδέα να χειριστούμε αρχιτεκτονικά, εικαστικά και λειτουργικά αυτές τις μικρές αστικές ‘’νησίδες’’ της πόλης. 
   Η σημερινή τους κατάσταση είναι απόλυτα φθαρμένη και υποβαθμισμένη. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν επιτελούν καν τον πρωταρχικό τους στόχο, να προστατέψουν στοιχειωδώς και ολιγόλεπτα έστω, τους επιβάτες από τις καιρικές συνθήκες.

   Ο Δήμος Θεσσαλονίκης καθώς και οι περιφερειακοί δήμοι σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ, θα μπορούσαν να διαμορφώσουν ένα σύγχρονο πρόγραμμα αναβάθμισης όλων των στάσεων, το οποίο αθροιστικά θα ισοδυναμούσε με ένα από τα μεγαλύτερα εγχειρήματα αστικής ανάπλασης της πόλης, με μικρό κόστος και με πολλαπλά οφέλη, τόσο σε άμεσο και ουσιαστικό επίπεδο όσο και σε συμβολικό. Το πρόγραμμα θα μπορούσε να περιλαμβάνει τους εξής άξονες:

  1. Πανευρωπαικός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το σχεδιασμό των 50 εμβληματικότερων στάσεων σε ολόκληρη την πόλη. Οι στάσεις αυτές, με επώνυμες υπογραφές ελλήνων και ξένων αρχιτεκτόνων σε περίοπτα σημεία όπως είναι η Αριστοτέλους, η Καμάρα, ο Λευκός Πύργος θα γινόντουσαν σημεία αναφοράς και μία νέα ΄΄ατραξιόν΄΄ για την πόλη. Παράλληλα θα ενίσχυαν σε μεγάλο βαθμό την εμφανή έλλειψη της πόλης σε εικαστικές κατασκευές και γλυπτά στο δημόσιο χώρο.
  2. Φωτοβολταικές στέγες για την ενεργειακή αυτονομία των στάσεων, αλλά και την υποκατάσταση μεγάλου τμήματος της ενεργοβορίας του δημοτικού φωτισμού
  3. Ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου των στάσεων, με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, ειδικές επιστρώσεις υλικών, απομάκρυνση της στάθμευσης και φυτεύσεις με πράσινο.
  4. Πληροφοριακή σήμανση και σήμανση πεζών για ολόκληρη την πόλη. Ετσι οι στάσεις θα μετασχηματιστούν στα αναγνωρισμένα σημεία δημόσια πληροφόρησης
  5. Πέρα από τον σχεδιασμό των 50 στάσεων για όλες τις υπόλοιπες θα μπορούσαν να δημιουργηθούν πέντε διαφορετικοί τύποι που να χρησιμοποιούνται ανάλογα και συμβατά με το ύφος και το μικροπεριβάλλον κάθε περιοχής.

   Το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από προγράμματα του ΕΣΠΑ αλλά προσφέρεται λόγω της διαφημιστικής του ανταποδοτικότητας και σε ιδιωτική χρηματοδότηση.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ
http://www.agelioforos.gr

Σχόλια