«Ποτάμια» μόλυνσης πνίγουν τον Ασπρόπυργο.


Μολυσμένα νερά, βαρέλια με τοξικά, ρέματα πνιγμένα στα σκουπίδια και σωροί με επικίνδυνα δομικά υλικά έχουν μετατρέψει τον Ασπρόπυργο σε «χαβούζα», προκαλώντας τεράστια καταστροφή στην περιοχή και υποβάθμιση του υδροφόρου ορίζοντα. Αυτοψία της Real news στα σημεία όπου οι Αρχές πρόσφατα εντόπισαν εξασθενές χρώμιο, σε συγκεντρώσεις πολύ μεγαλύτερες από αυτές του Ασωπού, αποδεικνύει ότι η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη και ότι η ρύπανση στην περιοχή έχει πολλά πρόσωπα.


Οσες μετρήσεις έχουν γίνει μέχρι σήμερα από τις αρμόδιες τοπικές υπηρεσίες και τους επιστημονικούς φορείς δείχνουν ότι τα υπόγεια νερά και το έδαφος έχουν ρυπανθεί ανεπανόρθωτα από βαρέα μέταλλα και άλλες επικίνδυνες ουσίες, που εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία. «Προς το παρόν, έχουμε μετρήσει μόνο το χρώμιο, αλλά θα πρέπει να δούμε και άλλες ουσίες, εξίσου επικίνδυνες», λέει η προϊστάμενη του τμήματος Περιβάλλοντος του δήμου Ασπροπύργου, Ελένη Βερούτη. Τέτοιες ουσίες είναι το βενζόλιο, το νικέλιο και άλλα πετρελαιοειδή, τα οποία μπορούν να αποδειχθούν εξαιρετικά επικίνδυνα για το περιβάλλον.

Συγκεντρώσεις βενζολίου

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών είχε παλαιότερα εντοπίσει, στα υπόγεια νερά, βενζόλιο σε υψηλές συγκεντρώσεις (μετρήθηκαν ακόμη και 57 μg/l, ενώ το ευρωπαϊκό όριο είναι μόλις 1μg/l). Πρόκειται για μια ουσία που επηρεάζει σημαντικά την ανθρώπινη υγεία, καθώς προκαλεί αναιμία, μειώνει τη συγκέντρωση των αιμοπεταλίων στο αίμα και αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. «Είναι ένα εξαιρετικά επικίνδυνο στοιχείο, που προέρχεται κυρίως από τα διυλιστήρια και δεν πρέπει να εφησυχάζουμε. Επιπλέον, έχουμε εντοπίσει άλλα βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο και κάδμιο», τονίζει ο καθηγητής Χημείας στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, Μιχάλης Σκούλλος.

Ωστόσο, παρά τις διαπιστώσεις των επιστημόνων για τη χρόνια υποβάθμιση της περιοχής, οι αρμόδιες Αρχές της περιφέρειας κινητοποιήθηκαν πριν από περίπου έναν μήνα, όταν έγινε γνωστή η ύπαρξη εξασθενούς χρωμίου στο νερό. Σε αυτό το διάστημα έχουν γίνει πολλές συσκέψεις με τους επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ και με το ΙΓΜΕ, ενώ στο επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν μελέτες μεγάλης κλίμακας, ώστε να διαπιστωθούν η έκταση της ρύπανσης και οι πηγές που την προκαλούν, προκειμένου να επιβληθούν υψηλά πρόστιμα. Σύμφωνα, μάλιστα, με τους επιθεωρητές Περιβάλλοντος, δεν αποκλείεται να κλείσουν και επιχειρήσεις,. Μέχρι τότε, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με σιγουριά το πραγματικό μέγεθος της καταστροφής και τους κινδύνους που μπορεί να υπάρχουν για την τοπική κοινωνία, η οποία μέχρι σήμερα αγνοεί το πρόβλημα.

Διαχρονική μόλυνση

Η ρύπανση στον Ασπρόπυργο είναι αποτέλεσμα μιας διαχρονικής παραβίασης των περιβαλλοντικών όρων από τις εκατοντάδες βιομηχανίες και εγκαταστάσεις επεξεργασίας μετάλλων που εδρεύουν στην περιοχή και που, στην πλειονότητά τους, δεν έχουν συστήματα επεξεργασίας αποβλήτων.

«Ο Ασπρόπυργος είναι η χαβούζα όλης της Αττικής. Οι βιομηχανίες της περιοχής ρίχνουν τα απόβλητά τους στα πηγάδια και τις ρεματιές, ενώ φορτηγά έρχονται από όλη την Αθήνα και πετούν βαρέλια με επικίνδυνες ουσίες, για να γλιτώσουν το υψηλό κόστος της επεξεργασίας. Πριν από λίγες μέρες, η Αστυνομία εντόπισε φορτηγό από το Κερατσίνι την ώρα που άδειαζε παράνομα απόβλητα και σκουπίδια μέσα σε ένα ρέμα», καταγγέλλει ο αντιδήμαρχος Ασπροπύργου, Αλέξανδρος Μυλωνάς. Ο φακός της «R» εντόπισε πολλά τέτοια βαρέλια πεταμένα στις παρυφές των δρόμων, δίπλα σε ελαιόδεντρα και σε σημεία όπου παίζουν παιδιά. Τα περισσότερα είναι ανοιχτά και το περιεχόμενό τους έχει χυθεί στο έδαφος, δημιουργώντας τοξικές λίμνες.

Πηγάδια με λύματα

«Στην περιοχή υπάρχουν -από παλιά- πηγάδια, τα οποία, όταν εγκαταστάθηκαν οι βιομηχανίες, άρχισαν να λειτουργούν ως αποχέτευση για την απόρριψη των λυμάτων από τις εταιρίες. Αυτή ήταν η εύκολη και ανέξοδη λύση, σε σχέση με το να κατασκευαστούν συστήματα επεξεργασίας, όπως λέει ο νόμος», αναφέρει η Ελ. Βερούτη.

Αλλη μια μόνιμη πληγή για την περιοχή είναι ο Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) στη Φυλή, λίγα χιλιόμετρα από τα πρώτα σπίτια του Ασπροπύργου. Τα υγρά στραγγίσματα από τα σκουπίδια έχουν μολύνει τον υδροφόρο ορίζοντα και το υπεδάφος σε έκταση 50.000 στρεμμάτων, δηλαδή στο μισό Θριάσιο Πεδίο, σύμφωνα με τον δήμαρχο Ελευσίνας Γιώργο Αμπατζόγλου.

Αγωγός «αγνώστου ταυτότητας» από το 2009

Το 2009, οι υπηρεσίες του δήμου ανακάλυψαν, έξω από τη μάντρα μιας μονάδας παραγωγής σκραπ, έναν τσιμεντένιο αγωγό με μεγάλη διάμετρο, απ’ όπου -άγνωστο για πόσα χρόνια- χύνονται καθημερινά απόβλητα σε ένα φυσικό ρέμα. Πέρυσι και αφού επιβεβαιώθηκε ότι ο αγωγός δεν ήταν ούτε της ΕΥΔΑΠ ούτε κάποιας άλλης δημόσιας υπηρεσίας, τοποθετήθηκε μέσα ένα ρομπότ, για να διαπιστώσει την προέλευσή του, κάτι το οποίο στάθηκε αδύνατο, λόγω του μεγάλου μήκους του και των πολλών διακλαδώσεών του. «Πιστεύουμε ότι ξεκινά από τη λεωφόρο ΝΑΤΟ και ότι έχει αρκετά παρακλάδια, τα οποία συνδέονται με βιομηχανικές εγκαταστάσεις που διοχετεύουν ανεπεξέργαστα τα απόβλητά τους», επισημαίνει η Ελένη Βερούτη. «Η ροή του είναι συνεχής, που σημαίνει ότι ορισμένοι εξακολουθούν να ρίχνουν απόβλητα, διαφορετικού χρώματος κάθε φορά», καταλήγει η ίδια.

ΤΗΣ ΕΦΗΣ ΛΑΣΚΑ




Μακρινό σενάριο η αποκατάσταση

Η αποκατάσταση της ζημιάς, που είναι και το ζητούμενο για να επιβιώσει η περιοχή, είναι το πιο δύσκολο και συνάμα το πιο ουσιαστικό έργο που πρέπει να υλοποιηθεί. Οσες μελέτες κι αν γίνουν, δεν θα έχουν κανένα νόημα εάν δεν προχωρήσει η απορρύπανση του εδάφους και των υδάτων. Η μεγάλη έκταση και η βαριά ρύπανση που έχει υποστεί το Θριάσιο Πεδίο κάνουν το κόστος δυσβάσταχτο και το ερώτημα είναι ποιος θα το πληρώσει. Επ’ αυτού, η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη: τη ζημιά πληρώνει αυτός που την έκανε. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, κάτι τέτοιο δεν μοιάζει εφικτό για δύο λόγους: α) εάν ενοχοποιηθούν συγκεκριμένες επιχειρήσεις, δεν είναι σίγουρο ότι θα πληρωθούν τα πρόστιμα -όπως έχει γίνει εκατοντάδες φορές στο παρελθόν- και σε περίπτωση που η υπόθεση πάει στα δικαστήρια, θα χρειαστούν πολλά χρόνια μέχρι να τελεσιδικήσει, με αποτέλεσμα να μη γίνει κανένα έργο απορρύπανσης μέχρι τότε και β) εάν διαπιστωθεί η ευθύνη του Δημοσίου (ρύπανση από ΧΥΤΑ Φυλής, αεροδρόμιο Ελευσίνας και Ελληνικά Πετρέλαια), τότε η πιθανότητα αποκατάστασης απομακρύνεται ακόμη περισσότερο, ειδικά αυτή την περίοδο που λεφτά δεν υπάρχουν...

ΤΗΣ ΕΦΗΣ ΛΑΣΚΑ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ
http://www.real.gr

Σχόλια