Το μέλλον ανήκει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

 
Στη σημερινή «ανθρωπόκαινο» εποχή, υπάρχει ζωή χωρίς πετρέλαιο;
Απαντήσεις αναζήτησε το ΕΚ στην ετήσια διάλεξη της Μονάδας Αξιολόγησης Επιστημονικών και Τεχνολογικών Επιλογών (STOA) που έφερε νομπελίστες, επιχειρηματίες και ευρωβουλευτές να εξετάζουν όχι απλά το πώς μπορεί η Ευρώπη να απογαλακτισθεί αλλά αν είναι καν εφικτό να συμβεί κάτι τέτοιο.

Παρεμβάσεις στο κλίμα, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μεθανόλη και αιωρούμενα σωματίδια βρέθηκαν στο μικροσκόπιο της συνάντησης.
Ανοίγοντας την ημερίδα, η Γερμανίδα αντιπρόεδρος του ΕΚ, αρμόδια για τη STOA, Silvana Koch-Merin των Φιλελευθέρων, υπογράμμισε τα οφέλη από την υιοθέτηση μορφών μετακίνησης που δεν απαιτούν μηχανή εσωτερικής καύσης, με άλλα λόγια τα ηλεκτρικά οχήματα που όμως σήμερα δεν ξεπερνούν το 1% της αγοράς στην Ευρώπη.
Ο πρόεδρος της Μονάδας, Αυστριακός ευρωβουλευτής του ΕΛΚ, Paul Rübig, τόνισε ότι οι αναγκαίες αλλαγές θα πρέπει να ενταχθούν στη στρατηγική 20/20 για μείωση των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης ενέργειας κατά 20% μέχρι το 2020.
Εξήγησε έτσι ότι η Μονάδα εξετάζει τώρα οικολογικές μορφές μεταφορών, αειφόρους ενεργειακές πηγές και τα ζητήματα ηθικής που προκύπτουν.
Μια Ευρώπη χωρίς ανάγκη πετρελαίου σε 10 χρόνια
Ο Shai Agassi, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας «Better Place», που αναπτύσσει στο Ισραήλ δίκτυο ηλεκτρικών αυτοκινήτων και σύμφωνα με το έγκυρο περιοδικό Foreign Affairs ένας από τους 100 σημαντικότερους ανθρώπους του πλανήτη το 2010, σημείωσε ότι «είναι αναπόφευκτο ότι περί το 2015-2020 ο συνολικός στόλος των αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα χρησιμοποιεί λιγότερα καύσιμα, όχι λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου αλλά λόγω του κόστους των καυσίμων».
«Στην αρχή της δεκαετίας το πετρέλαιο βρισκόταν στα 10 δολάρια το βαρέλι, είναι σχεδόν στα 100 σήμερα και θα φτάσει τα 230 δολάρια σε λίγα χρόνια, εκτός αν η Κίνα πάψει να παράγει αυτοκίνητα».
Σημείωσε επίσης ότι η Κίνα έχει ήδη αρχίσει να παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάτι που «αφήνει την Ευρώπη με δύο εναλλακτικές λύσεις»: να αδράξει την ευκαιρία για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης ώστε να διατηρήσει το μερίδιο του 30% που έχει σήμερα στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων, είτε απλώς θα δει την Κίνα να την ξεπερνάει.
Μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 40%
Ο καθηγητής Paul Crutzen του ινστιτούτου Max Plank, βραβείο Νόμπελ Χημείας 1995, εφηύρε τον όρο «ανθρωπόκαινος» (κατά το πλειστόκαινος), που ήδη χρησιμοποιείται από ορισμένους στην επιστημονική κοινότητα για να περιγράψει τη σύγχρονη εποχή που σαν κεντρικό χαρακτηριστικό της έχει την καταλυτική επίδραση του ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον.
Ο καθηγητής Crutzen περιέγραψε τις συνέπειες της ανάπτυξης όπως αυτή εξελίχθηκε στον 20ο αιώνα, τον τετραπλασιασμό του ανθρώπινου πληθυσμού, τον δεκαπλασιασμό των αστικών κέντρων, τον 40πλασιασμό της βιομηχανικής παραγωγής και τον 16πλασιασμό της κατανάλωσης ενέργειας.
Ο μόνος τρόπος να αποτραπεί η οικολογική καταστροφή, προειδοποίησε είναι να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όχι κατά 20% ή 30% όπως προτείνεται αλλά κατά 40%, οι δε εκπομπές οξειδίων του αζώτου κατά 70% έως 80%.
Ο ίδιος έχει μάλιστα εκπονήσει συγκεκριμένο σχέδιο για τη σωτηρία του πλανήτη που προβλέπει την απελευθέρωση σωματιδίων θείου στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας με στόχο τη μείωση της ηλιακής ακτινοβολίας και έτσι της θερμοκρασίας του πλανήτη.
«Είναι τρελή ιδέα αλλά είναι ρεαλιστική και η αλήθεια είναι ότι αν δεν μειώσουμε τις εκπομπές καυσαερίων μόνο τέτοιους είδους τρέλα μπορεί να μας σώσει… »
«Ευχάριστο δεν θα είναι», συμπλήρωσε, όμως προειδοποίησε ότι ίσως τελικά υποχρεωθούμε να το κάνουμε «και οι πολιτικοί θα πρέπει να αρχίσουν να το σκέφτονται σοβαρά».
Επενδύσεις σε τεχνολογίες με χαμηλές εκπομπές άνθρακα
Ο αντιπρόεδρος της Μονάδας STOA, Βρετανός ευρωβουλευτής των Συντηρητικών (ΕΣΜ), Malcolm Harbour, τόνισε ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να προωθήσουν τη χρήση τεχνολογιών με χαμηλές εκπομπές άνθρακα.
Πρέπει, τόνισε, να επιτευχθούν συμφωνίες για τη θέσπιση κοινών όρων και προτύπων για τα ηλεκτρικά οχήματα, για τα σημεία τροφοδότησής τους σε ρεύμα, τις ίδιες τις πρίζες που θα χρησιμοποιούν, τα σημεία τροφοδότησης υψηλής τάσης αλλά και τη συνδεσμολογία των συσσωρευτών ώστε να μπορούν να αντικατασταθούν εύκολα.
Ο καθηγητής George Oláh του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας, βραβείο Νόμπελ Χημείας 1994, συμμετείχε με τηλεδιάσκεψη, έκανε μια άλλη παρατήρηση: ο ήλιος, αυτή η κολοσσιαία ενεργειακή πηγή δεν πρόκειται να εξαφανισθεί.
Έτσι το ζητούμενο είναι πώς θα αξιοποιήσουμε την ηλιακή ακτινοβολία, πως θα την αντλήσουμε, πώς θα την αποθηκεύουμε και θα τη μεταφέρουμε.
Σημείωσε επιπλέον ότι σε περίπου 3 εκατομμύρια χρόνια από σήμερα, τα πλανητικά αποθέματα ορυκτών καυσίμων θα έχουν αναγεννηθεί αλλά αυτό δεν εμποδίζει τον άνθρωπο να επιταχύνει τον κύκλο: ο ίδιος προτείνει την αφαίρεση διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα και τη μετατροπή του σε μεθανόλη.
Με άλλα λόγια «όλοι θέλουν να απαλλαγούν από το διοξείδιο του άνθρακα αλλά στην πραγματικότητα το χρειαζόμαστε». Σε κάθε περίπτωση, κατέληξε, «πρέπει να βρεθεί λύση για να διαθέτουν και οι επόμενες γενιές καύσιμα…»
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ
http://www.econews.gr

Σχόλια