Ριζικό λίφτινγκ στο πρόσωπο της Θεσσαλονίκης.














Την πλήρη αναμόρφωση της Θεσσαλονίκης σχεδιάζει ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου της πόλης, σε ένα πρόγραμμα που αναμένεται να παρουσιαστεί επίσημα στις 14 Δεκεμβρίου.
 

Ο νέος σχεδιασμός για τη συμπρωτεύουσα βασίζεται σε δύο βασικές δράσεις, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν πλήρως το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης.

Προτεραιότητα αποτελεί ο ριζικός επανασχεδιασμός ολόκληρου του θαλάσσιου μετώπου της πόλης, όπως επίσης και η αναδιάταξη της λειτουργίας του λιμανιού.

Και εκτός πόλης

Το σχέδιο ωστόσο υπερβαίνει τα όρια του αστικού ιστού, καθώς με την αξιοποίηση της Περιφερειακής Τάφρου στην Τούμπα στοχεύει στη δημιουργία ενός πράσινου διαδρόμου μήκους 9 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ενώνει τον Θερμαϊκό με το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου.

Στο επίκεντρο τίθενται επιπλέον και οι υποβαθμισμένες περιοχές της παραθαλάσσιας ζώνης με στόχο την απορρύπανση και την περιβαλλοντική τους αποκατάσταση.

«Το νέο σχέδιο είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερο σε έκταση από το αντίστοιχο της Αθήνας και δεκαπλάσιο από αυτό που σχεδιάζαμε στο παρελθόν», δηλώνει στη Real Planet ο πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, Πάνος Σταθακόπουλος, θέτοντας παράλληλα τον ορίζοντα ολοκλήρωσης του σχεδίου για την επόμενη δεκαπενταετία.

Θα παρουσιαστούν ακόμη περισσότερες δράσεις και εν τέλει το σχέδιο θα περιλαμβάνει περίπου τα 2/3 της έκτασης της νέας Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Πολλές από τις παρεμβάσεις και τις αναπλάσεις που προβλέπονται στο πρόγραμμα «Θεσσαλονίκη 2012», που παρουσιάστηκε πρόσφατα από το ΥΠΕΚΑ, θα ενταχθούν στο νέο σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη.

Θαλάσσιο μέτωπο


Ο στόχος είναι να ενταχθούν στον διεθνή διαγωνισμό για το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης η διαχείριση, ανάπλαση και αξιοποίηση του συνολικού θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης από τη Χαλάστρα μέχρι το Αγγελοχώρι.

«Για να αναμορφωθεί το προβληματικό σήμερα παραθαλάσσιο πρόσωπο της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει τα τμήματά του να αντιμετωπιστούν ως ενιαίο μέτωπο. Μόνο έτσι θα εξομαλυνθούν οι αντιθέσεις και θα ρυθμιστούν οι τοπικές παρεμβάσεις των φορέων σ’ αυτό», επισημαίνει ο Π. Σταθακόπουλος.

Θεματικά πάρκα

Με νέα οκτώ θεματικά πάρκα θα εμπλουτιστεί το τμήμα του θαλάσσιου μετώπου από τον Ιστιοπλοϊκό Ομιλο έως το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Οι προσφορές για τον δημόσιο διαγωνισμό έχουν ήδη ξεκινήσει και σε 2,5 χρόνια αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο συνολικού προϋπολογισμού 41.440.000 ευρώ, που θα μεταμορφώσει το παραλιακό μέτωπο της πόλης.

Ειδικότερα, πρόκειται να κατασκευαστούν τα πάρκα των Μ. Αλεξάνδρου, Απογευματινού Ηλιου, Αμμου, Ισκιου, Εποχών, Οδ. Φωκά, Μεσογείου και Γλυπτών.

Επίσης, θα δημιουργηθούν 30 στρέμματα πρασίνου, μία αλέα από κουκουναριές και πεύκα μήκους 1,1 χλμ. -που θα προστεθεί στην ήδη υπάρχουσα αλέα μήκους 1,5 χλμ.- ενώ θα φυτευτούν 870 καινούργια δέντρα.

Στο ανατολικό τμήμα του θαλάσσιου μετώπου βρίσκονται οι λιμνοθάλασσες της Επανομής και του Αγγελοχωρίου, για τις οποίες προβλέπεται η άμεση κατάρτιση ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης για την προστασία τους.

Για το κομμάτι που ανήκει διοικητικά στους δήμους Καλαμαριάς, Πυλαίας, Μίκρας και Θερμαϊκού προβλέπεται η υλοποίηση παλιότερης μελέτης για την απομάκρυνση των ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων.

Υπάρχουν σχεδιασμοί αξιοποίησης του χώρου της πρώην ΒΙΑΜΥΛ, ενώ θα χρειαστεί και εξυγίανση του εδάφους στην περιοχή των ναυπηγείων.

Λιμάνι

Βασική αναγκαιότητα για την ενδυνάμωση του χώρου του λιμανιού είναι η ολοκλήρωση της κατασκευής της 6ης προβλήτας, η οποία και θα συγκεντρώσει μεγάλο όγκο των δραστηριοτήτων του λιμανιού.

Το πρόγραμμα δράσης επικεντρώνεται στις δυνατότητες αξιοποίησης και της 2ης προβλήτας του λιμένα, καθώς η 1η προβλήτα δεν επαρκεί.

Λαχανόκηποι στα βυρσοδεψεία

Η δυτική είσοδος της πόλης ήταν παλιότερα η περιοχή των βυρσοδεψείων, που σήμερα παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα υποβάθμισης, με πλήθος κτιρίων σε αχρησία, με γειτνίαση ασύμβατων μεταξύ τους χρήσεων γης και δραστηριοτήτων, με προβλήματα ρύπανσης του εδάφους και του αέρα, καθώς και με κυκλοφοριακά προβλήματα.

Προγραμματίζεται εξυγίανση του μολυσμένου εδάφους των βυρσοδεψείων, καθώς και η υλοποίηση της μελέτης για την ανάπλαση των λαχανόκηπων.

Σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, θα δημιουργηθεί ένα πρότυπο επιχειρηματικό πάρκο, με πυρήνα τρεις εμβληματικούς πύργους, έκτασης 41 εκταρίων, όπου θα εδρεύουν επιχειρήσεις, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, κατοικίες, χώροι πρασίνου και αναψυχής και στάθμευσης.

Πράσινος διάδρομος από το Σέιχ Σου μέχρι τον Θερμαϊκό

Με τη δημιουργία μιας πράσινης λεωφόρου μήκους 9 χιλιομέτρων σχεδιάζεται η αξιοποίηση της περιφερειακής τάφρου της Τούμπας.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά κρίσιμο έργο, καθώς σήμερα η τάφρος δέχεται το μεγαλύτερο μέρος των όμβριων υδάτων της ανατολικής Θεσσαλονίκης, συντηρώντας με αυτόν τον τρόπο ένα μοναδικό φυσικό οικοσύστημα.

Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου, η ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου θα αναβαθμίσει την αισθητική του τοπίου, θα τον μετατρέψει σε χώρο αναψυχής και περιπάτου, ενώ θα αναδειχθεί η τάφρος ως ζώνη φυσικής βλάστησης από το δάσος του Σέιχ Σου μέχρι τον Θερμαϊκό Κόλπο.

Προβλέπεται να ξεκινήσουν άμεσα τα υδραυλικά έργα για την εξασφάλιση αντιπλημμυρικής προστασίας σε όλο το μήκος της τάφρου, τα οποία έχει αναλάβει το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Εργων του ΥΠΕΚΑ.

Παράλληλα θα εκπονηθούν υδρολογικές μελέτες και για τα συμβάλλοντα ρέματα (Τριανδρίας, Τούμπας, Μαλακοπής, Αγ. Παντελεήμονα-Ελαιόρεμα, Χαλίλ Ντερέ, Κυψέλης).
«Ηδη, από τα 9 χιλιόμετρα της τάφρου, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για τα 2,5 και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα, προϋπολογισμού 2,5 εκατομμυρίων ευρώ», διευκρίνισε ο Νίκος Σηφουνάκης σε πρόσφατη συνάντησή του με τους ιθύνοντες του ΟΡΘΕ.

Η ειδική αρχιτεκτονική μελέτη, που είχε εκπονηθεί παλιότερα από τον ΟΡΘΕ, προβλέπει ενοποίηση της διαδρομής που διασχίζει η Τάφρος, καθώς και τη δημιουργία σημείων στάσης. «Θα δημιουργηθεί στη ουσία ένας πράσινος διάδρομος εγκάρσιας σύνδεσης του περιαστικού δάσους και της θάλασσας, των ρεμάτων, αλλά και των αστικών ελεύθερων χώρων», σημειώνει ο Π. Σταθακόπουλος.

Παράλληλα, με τη δημιουργία πεζοδρόμων συνολικού μήκους 4.850 μέτρων αλλά και χώρων στάθμευσης αναμένεται να αυξηθεί η επισκεψιμότητα της τάφρου από τα 100 άτομα ημερησίως σε περίπου 500.

Η ανάπλαση θα ολοκληρωθεί με παρεμβάσεις για τη διαχείριση και βελτίωση της υφισταμένης βλάστησης και νέες φυτεύσεις αρχιτεκτονικών διαμορφώσεων κατά μήκος της Τάφρου.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ
http://www.real.gr
ΤΗΣ ΣΤΑΣΑΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

Σχόλια